Extra knäcken

När man har ett lyxschema som jag har så kan det vara lite nice med extra knäck. Som jag tidigare har nämnt har jag tre familjen som jag hit en tills har hjälpt till med. Främst är det hos mini a o här trivs jag så suveränt bra. Det hur/lägenhet som de bor i - ja, jag älskar det. Jag tycker om att de är så öppet till alla rum. Det är precis så som jag skulle vilja ha mitt första riktiga boende.
Jag har ju bott i egen lägenhet hemma i Sverige, men första vals lägenheten är kanske inte det bästa o jag tror faktiskt, ärligt talat, inte att jag vill bo så nära mina föräldrar. Detta avståndet jag har nu, på några timmar med flyg, passar mig utmärkt. Ja det är inte så att jag inte tycker om mina föräldrar, eller syskon, men jag har för första gången i mitt liv, ett privat liv. Här har jag för första gången fått stå på mina egna ben. Det är lätt när man bor nära sina föräldrar att man lutar sig en aning mot dem, vilket är okej - TILL EN VISS DEL. Jag tycker faktiskt att min relation till min familj har blivit bättre o jag känner en saknad efter dem, speciellt min lilla systerdotter Elvira. Det är lite tuft att jobba med mindre barn när man vet att man missar det första barnets uppväxt i familjen. Ja, jag kommer snart vara gift o ha barn själv o då blir det andra bullar. Jag kommer sinom tid att få uppleva det underbara med barn o familj. Nu vill jag leva livet, med fest, roligt jobb o vänner!
Som sagt älskar jag att passa mini a o vara i deras hus. Det är speciellt här o denna familjen är speciel med. De har rört mig vid mitt hjärta :) 
Något jag har lärt mig här under de månader som jag har varit bosatt hos en diplomatfamilj o levt ett ganska så diplomatisk liv, har jag fått se en hel annan vinkel av livet, av samhället o vad Sverige bedrar. Vi är inte bara igenkända för oss vackra kvinnor, utan vi har även satt igång debattfrågor o vårt land är en förebild för många. 
Efter ha hört en del om TV diplomaterna kan jag säga - ALLA ÄR INTE IDOTER. Jag kan egentligen inte säga något om serien eftersom jag själv inte har sett något av det, men bara hört så delar av det. Allt själv bo här o se hur hårt dessa människor som jag träffar o möter, o känner en del. Ja, jag kan med gott samvete säga, att skattebetalarna får valuta för sina pengar. Det är mkt vi egentligen inte ser, vart våra skattepengar går till och vad vi får för dem. Vi vill bara ha mer mer mer. Klaga på att vi borde ha det bättre när vi betalar mkt skatt. Ja vi betalar men vi får även valuta för våra pengar. Tro mig, jag vet. 
Här i Amerika tror man sig inte betala mkt skatt, men i själva verket gör man det. Visst de har inte alls lika hög moms som vi har men den "vanliga" skatten som alla betalar av sin lön är nästan lika hög som den vi betalar i Sverige. Rätt otroligt hur lite de får tillbaka! Våra ledningar som är nergrävda o säkra under jorden är här upphängda i luften o väldigt sårbara, vägarna, suck. Ska man ens nämna det? Den som har varit här i Amerika, den förstår vad jag menar. Vägarna här är bedrövliga! Sjukvården, mhm, de ska ha en bra sjukvård, men den kostar därefter. Den som har bäst försäkringar o allt fallerjokset, den har lika bra sjukvård som i Sverige, men den som inte kan betala, aj, den får lida. Visste ni att sjukvården här nästan är grattis om den är akut, så om du exempelvis åker in o bli diagnoserad till akut cancer, då kan du få en operation grattis, just den dagen, men sen? Dagen efter är det ju inte akut, då måste du börja betala o har du inte en försäkring som täcker, ja, då förstår ni själva. De måste lämna sjukhuset, vare sig de mår bra eller inte. Det sjuka i det hela med. Man blir ju inte bara av med cancern efter en operation, utan måste oftast få strål- eller cellbehandling. Hur betalar de fattiga för detta? Jo de jobbar o sedan när de kan betala, går de för att få sina behandlingar för att bli frisk? Det är sinnessjukt, i alla fall i mina ögon. Sjukvård är en mänsklig rättighet enligt mig o jag hoppas att presidenten Obama kan skaka vett i Kongressmännen...
Visserligen har vi svagheter i våran sjukvård med, som kanske bör tittas igenom, men vi ska alla veta - Var stolta svenskar, för folk ser upp till Sverige o vi har det otroligt bra! Man kan inte komma till ett annat land o få allt på ett silverfat. Många flyttar till Amerika för att uppfylla sina drömmer, finna kärleken o rikedom. Precis som hemma i Sverige, det växer inte på träd o du måste slita dig upp i samhället. 
Men ingenting är omöjligt då du har dina drömmar klara o tror på dig själv! Allt som behövs är mål o självkänsla, vilket vi alla bär med oss. Vi ska bara lära oss att använda den ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0