HIV/AIDS

The Red Ribbon for HIV/AIDS


Igår när jag åkte hem från Pentagon Mall såg jag på metron en plansch. Den handlade om HIV/AIDS. Var 9½ minut smittas en människa i Amerika av HIV. Det är helt sanslöst!
Man har kommit ut här i Washington DC att ca 3 % av befolkning är smittade. Den största gruppen är mellan 40 till 49 år där procenten ligger på 7%.  Det är främst Afrika Amerikaner som är smittade, då det inte är någon diskrimenering i det hela. (Av befolkningen som bor i DC är det ungefär 70 % som är Afrika Amerikaner som bor här.)
De olika föreningar som berättar om HIV/AIDS har delat ut 1.5 miljoner kondomer vilket jag anser är väldigt bra. Kanske något man ska ta till sig i Sverige.

Jag trodde att HIV/AIDS var störst i Afrika (vilket det är) men den är lika stor i Ryssland och sprider sig snabbt i världen. Ungdomar borde veta vad det är och varför det är viktigt att skydda sig vid sexuell kontakt. Det är lättare för kvinnor att bli smittade än vad män är. Kalla det orättvis men så är det.

Enkelt sagt är HIV ett virus som utvecklar sig till AIDS. Det finns bromsmedicin men inget botemedel. HIV viruset bryter sakta ner immunförsvaret i kroppen och leder till döden då kroppen är så svag att den inte kan motstå infektioner som en vanlig förkylning.

Att en plansch kan väcka så många tankar! Var rädda om er....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0