Ett badrum med 17 personer + 1 !

Hur har er midsommar varit?

Sena uppdateringar om Midsommar men det gör la ingenting. Jag var uppe i Dalsland i vår stuga med släkt o vänner till familjen. Vi var 17 + 1 med en toalett! Helt sanslöst att det gick runt =)

Jag, mamma och min bror åkte upp redan på onsdagen till våran stuga i Gustavfors, Dalsland. Det är min morfars föräldrarhem som vi alltid har åkt till någon vecka under sommar året. Tyvärr är min morfar sjuk sedan fyra år så de senaste åren har man inte varit där allt för ofta! Det är synd för jag trivs verkligen där.

Vi har ett stortlitet hus eller hur man ska säga. Det ser ut att vara stort från utsidan men det är gammalt o omodernt. Jag skulle vilja bygga om hela huset, eftersom släkten allt blir större och större. Mamma pratade om smårenoveringar men när jag kommer dit vill jag att det ska vara bebottligt. Visst det är det nu men det var trångt! Vi nästan sov på varandra, haha! Att lägga mellan en halv till en miljon på det skulle jag lätt kunna göra. Bygga om vinden så man kan sova där. Bygga om hela undervåningen, fixa toan, ta bort de äckliga golven och göra fint trägolv, fixa köket osv. Det ska inte vara ett lyxhem man kommer till men jag vill att hela min släkt ska kunna ha det bra o om det är mindra vackert väder ska man kunna sitta tillsammans o mysa. Vårat hus i Gustavfors för oss samman, vi kusiner på mammas sida har våra minnen o de olika öarna som morbror tog oss ut till. Ja det är glada minnen vi finner där. Därför är det även viktigt att inreda det i gammalt stuk så vi inte tar bort farmor från huset =) The awesome spirit that she brings to it!

Sedan på utansidan skulle jag vilja jämna ut hela trädgården och hygga ner slyns som har vuxit alldeles för högt och bygga om lillstugan, fast den är rätt okej, mer göra det fint fint! Haha! Vi börjar bli en stor släkt o alla har sina respektiva och det skulle vara trevligt om man kunde bygga ett litet utehus som man kan sitta i. Det är ju så skönt att vara uppe i norr under sommaren. Det blir ju aldrig mörkt!

I alla fall, jag skulle inte berätta om mina framtidsplaner (detta är nog om 8 10 år :P så mamma moster o morbror får göra de nödvändigaste renoveringarna fram tills dess) utan om min midsommar. Vi kom på redan på onsdagen för vi hade tänkt att vi skulle klippa gräset o fixa o dona lite, mammas idé. Tyvärr fick vi inte igång gräsklipparen och ingen handklipp hade vi heller så vi gjorde inte så mkt. Mer öppnade upp huset och planerade alla bäddar. Först var det planerat att vi skulle vara 11 stycken under midsommar, men det blev ju 17 + 1 på fredagen.

Moster med hennes underbaring till sambo kom med hans två barn (mina plastiskusiner) o min kussestor (hon är inte fet, utan hon är min äldre kusin) på torsdag eftermiddag och jag o kussestor gick ner till kanalen o paddlade lite. Senare kom även in syster med hennes sambo och deras gemensamma barn, min systerdotter. Där var redan 2+1 som nte var planerade fast hon kände att hela släkten skulle samlas och det vill man inte missa. Sedan kom mammas två barndomsvänner med deras son, snorunge skulle jag mer kalla honom...! Haha ;) Vi började redan då att äta gott o njöt av det regniga men vackra landskapet som Dalsland är!

Fredagen kom min kusseliten (min kussestors lillasyster) o henne pojkvän, dessa var inte heller planerad men samma sak här, när släkten samlas, där är det svårt att hålla sig borta ;) Även min kära morbror och hans sambo kom upp. Ja det är inte många som är gifta i släkten, men även om de inte är ingifta tillhörde släkten med hull o hår =) Jag verkligen avgudar min släkt. En gång har jag hatat den o föraktat den högt, men dum tonåring har väl alla varit mer eller mindre. Huvudsaken är ju egentligen hur man ser på saker nu!

MIdommar afton var fylld med god mat, sill o potatis, korv och köttbullar o massa jordgubbar, mums! Till kvällen åt vi grillat med god sallad o potatissallad! Ja, min midsommar var helt nice. Det som var något mindre bra var vädret, men som sagt, det är midsommar o dess väder. Var det någon som hade fint väder?

Lördagen kan man väl säga bara passerad. Mamma blev sjuk o alla andra kände la av mer eller mindre av dagen innan. Min kära morbror och hans sambo åkte hem samt min kusseliten med hennes sambo. Blev lite mer rum o mindre kö till toan, haha!

Traditionellt har vi börjat att gå ner till pizzerian Alcatraz minst en gång när man är en stor grupp. Riktigt trevligt och gott!

Söndagen handlade mest om att städa o packa o köra hem igen, fyra långa timmar! Ska egentligen inte klaga för Panne har ju 10 12 timmar till sin stuga!

Detta var en av de bästa midsommar som varit pålänge (har jobbat de tre senaste typ!) och det var underbart att träffa alla släktingar! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0