Utvandring från Sverige o Invandring till Amerika

Att vara här i Amerika har länge varit en dröm för mig o jag känner mig så hemma här. Än vet jag inte vart jag hör hemma men en dag i taget o än har jag många dagar kvar att jobba hos min familj.

Nu när jag är hemma ensam hemma så gick jag igenom mina husföräldrars bokhyllor o hittade en bok som föll mig i smak. Det hade det inte gjort för några år sedan. Jag valde Vilhelm Mobergs böcker, sammanbundna i en bok: Utvandrarna Invandrarna. Det var lite segt att börja den hemma i DC men jag tog troget med mig den hit till Martha's Vineyard o jag har nog inte läst så mkt som jag har gjort här. Det är rätt skönt att ha en bok att läsa när man ligger på stranden. Boken har blivit ganska viktig för mig. Den är som skriven för mig. Det är våra svenska förfäder som lämnar Sverige för ett annat paradis. Det paradis som jag nu lever i.

Jag kan se hur de hemma i smålänska skogarna slet med sina åkrar eller slet med sitt drängarbete men deras drömmar var i Amerika. Att läsa om deras slit, deras drömmar att ta båten över o deras mål att få se det öppna havet o se land på andra sidan.

För mig var resan över hit oplanerad o snabb o säker. Själva resan är bara 8 timmar från Köpenhamn o jag fann lycka här borta, på andra sidan Atlanten från Sverige.

Att sitta på stranden o läsa boken är fängslanden efter som den är verkligenhetsbaserad. Det var 1/3 av Sveriges befolkning som utvandrade från Sverige o invandrade till Amerika under 1800-talet. Här sitter jag på en stad o läser deras öde. Jag kan se hur de kände sig när de såg marken, den stora staden New York o känna hoppet om ett lyckligare liv.

Jag har inte kommit långt i boken så jag får väl fortsätta. En otrolig bra men svår bok att läsa(inte riktigt duktigt på gammelsvenska). Jag känner mig bunden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0